2014. dec 08.

World of Warcraft - Warlords of Draenor [helyzetkép]

írta: The Cherry Tree
World of Warcraft - Warlords of Draenor [helyzetkép]

wod_cover_141208_v1_0.jpg

Ha nem is egy családi ház árát, de nagyjából fél millió forintot költött minden idők legjobb MMO-jára aki 2004. novembere óta rója Azeroth földjét.

10. születésnap ide vagy oda, a játék az elmúlt hetekben újra 10 millió aktív előfizetőt tudott felmutatni, akik vidáman leszurkolnak havonta 13 eurót is a 2 évenként érkező kiegészítők ára mellett. Az egy hónapja megjelent Warlords of Draenor egyöntetűen pozitív visszhangra talált a kritikusok körében, az első élmények alapján a mennybe repítve a Blizzardot.

A csápok azonban nem nyilatkoznak addig, amíg valamennyi elemét meg nem ismerték a játéknak – és mivel az elmúlt hetekben igen alaposan kimaxoltuk az új tartalmat, a véleményünk lényegesen árnyaltabb.

Kezdjük azzal, hogy a WoW havidíjas üzleti modelljében az ötödik kiegészítő megjelenése előtti 13 hónap kritikus volt – 2013. szeptemberében érkezett az utolsó frissítés a játékhoz, amelyben Azeroth egyik emblematikus városának ostroma keretében elpáholhattuk Garrosh Hellscreamet, új vezetőt adva az orkok, trollok, undeadek, taurenek, goblinok szövetségének, a Hordának. Ezen feladatot a legjobb guildek néhány hét alatt könnyedén abszolválhatták – abszolút casual raiding guildünknek is viszonylag hamar sikerült behúzni a tartalmat – amely után a következő hónapokra a HC raidek kitakarítása jelentette az egyetlen szórakozási lehetőséget az altok felhúzása mellett. Soha nem volt még ekkora üresjárat a WoW világában – nem csoda, hogy az előfizetések száma 6,8 millióra csökkent a szebb napok 10-12 milliós táboráról. A játékkal kapcsolatos problémák persze ennél mélyebbre nyúlnak vissza: a 2010-ben megjelent Cataclysmből ha agyonütnek sem tudnánk emlékezetes részt mondani a Deathwing elleni küzdelmen kívül, a pandás kiegészítő pedig 12 éven felüli gamerek társaságában nehezen volt vállalható. Mióta Arthast legyaktuk, egyszerűen semmi epic nem történt kedvenc világunkban.

wod_01_141208_v1_0.jpg

Sőt, lassan 11 év óta nem volt igazán újszerű, és életképes eleme a Warcraft univerzumnak – mind az alapjáték, mind az első két kiegészítő (a Burning Crusade és a Wrath of the Lich King) a 2002-ben megjelent RTS epizód háttérvilágából merített. Ellenben a Warcraft 3-al elindított történetszálak ezzel ki lettek maxolva – és mivel az újak szövése az előző két kiegészítőben finoman szólva is erősen véleményes minőségűre sikeredett, jött a kiváló ötlet: vissza kellene nyúlni az előzményekhez! És lőn: az orkok szülőbolygóján játszódó új kiegészítő során végigélhetjük azokat a legendás eseményeket, amelyeket a Warcraft 2 kézikönyvéből, különösen pedig a Beyond the Dark Portal küldetéslemezéről ismerhetünk. Cuki pandák helyett hataloméhes orkok, fél képernyőnyi démonok, pusztuló kontinensek... nekünk nagyon bejött a váltás!

Az első küldetéseken is azonnal éreztük: a 13 hónap üresjáratot a Blizzard a tartalomfejlesztésre fordította. Minden túlzás nélkül állíthatjuk: az új kezdőterületek az egész játék 10 éves történelmének talán leghangulatosabb epizódjait jelentik, de a szintezés során végig meglehetősen pörgős és élvezetes küldetések követik egymást. Nyilván az MMO-kban megszokott „ruházz meg x mobot”, illetve „gyűjts y cuccot” tartalmon csak helyenként lépnek túl, de az ehhez készített körítés remekül sikerült. Aprólékosan megtervezett küldetésívek, végre jól megalapozott lore, izgalmas új szereplők várnak minket az új világban. Az egyes zónákban saját kis minibázist építhetünk, megismerhetjük a madárszerű arakkoák történelmét, láthatjuk a Black Temple-t fénykorában, a Sargeras által megrontott draenei-ok bukását - mind-mind végre nagybetűs élmény, amelyben már régen volt részünk, havidíj ide vagy oda.

wod_02_141208_v1_0.jpg

A remek küldetések és sztorivonal mellett a másik kiváló eleme a kiegészítőnek a garrison néven futó bunki funkció, amely végre Senkiházi Alfonz karakterekből a világ - eddigi hőstetteinkkel arányosan elismert - hősévé emel bennünket. Féltünk tőle, de kiválóan sikerült – sem a kalandozóink feltápolására, sem az építési tervek beszerzésére fordítandó tetemes időt és aranyat nem éreztük haszontalannak a játék során, még ha az így elérhető bónuszoktól a falnak azért nem mentünk. Az armory-ban pl. 640-es ilvl szinttel rendelkező fegyvereket gyárthatunk a megfelelő fejlesztések esetén – de azokat a raid-finderben is beszerezhetjük majd, így a mechanizmus csak megkönnyíti az ahhoz való hozzáférést, valamint az altok felhúzását. Talán túl jól is sikerültek egyes funkciói, hiszen órákat el lehet szöszölni a kalandozóink terelgetésével, az építgetésekkel, ráadásul többé a szakmák nyersanyagaiért sem kell kimozdulnunk kastélyunk falai közül. Ez pedig egy MMO esetében kifejezetten hátrány.

wod_03_141208_v1_0.jpg

Nincsenek sem új kasztok, sem fajok a kiegészítőben, ellenben kapunk 7 darab új, 5 fős dungeont, amelyek HC változatai nehézségükben pontosan eltaláltak. Amellett hogy tényleg hangulatosak (kedvencünk, a draenei szent templom, az Auchindoun romlását feldolgozó), végre nem lehet 10 perc alatt végigszaladni rajtuk miközben fél szemmel VVCsöcsi zuhanyzását sasoljuk. Bizony komolyabb ilvl cuccokban is oda kell figyelnünk a megfelelő dps és heal kitolására, különben el fogunk vérezni. Sőt, pár napja kinyíltak az end contentnek számító raidek is – az első néhány boss könnyen emészthetőre sikeredett, de sajnos nem túl fantáziadúsra.

Merthogy minél több időt töltöttünk el az új kiegészítővel, annál gyanúsabb lett: a Warlords of Draenor az első órákban kiváló, utána még kiválóbb, de sajnos hamar elfogyott a kraft a fejlesztőkből.

Míg korábban minden zóna hangulatos történetmeséléssel telt, az utolsó, 98-100. szintű karaktereknek szánt Nagrand terület küldetési már ötlettelen filler agymenések, amelyek ráadásul teljesen szét is folynak. És ezzel párhuzamosan a sztori minősége is meredek zuhanásba kezd. A kiegészítő történetének záró momentuma román népmesei hagyományokat idéz: odamegyünk a csúnyához, aki éppen türelmesen várakozik ott ránk, aztán egy 3 perces cutscene-ben kimerül minden. Kár, hogy a világ olyan karakteréről van szó, aki 1. nem kismiska, 2. személyét 3 évig építgette a Blizzard. Most sikerült egy pár perces küldetésben (egy időre?) lezárni a történetvonalát. Ennél ő is, és mi is többet érdemeltünk volna, hiába remek minőségű az ezt bemutató átvezető animáció.

wod_05_141208_v1_0.jpg

Minél többet játszunk, annál világosabb: a tartalomfejlesztésre a Blizzardnak sokkal-sokkal több erőforrást kellett volna fordítania az end-game terén is. Mivel nem készült el, a kontinens egy területe jelenleg nem bejárható, a többiben pedig a küldetések teljesítését követően jelenleg semmi érdekes tennivaló nincsen. A garrisonok építgetése, valamint a raidek következő bossaihoz beszerzendő gear összevakarásán kívül jóformán csak malmozhatunk. Túl nagy változatosságot a raidek sem nyújtanak – a Highmaul 7 nevenincs ogréval vagy elementállal van teli, a Blackrock Foundry meg majd orkos lesz valamikor 2015 februárjában. Mi már alig várjuk az utóbbit, mert a héten megnyitott Highmaul sivár és unalmas csapatás, amelynek láttán mi speciel inkább tolnánk még pár hónapig Orgriammar ostromát, pedig azt is untuk már a végére.

Ahogy unjuk azt is, hogy mindig minden változik, és a javítandó játékelmekkel együtt a nagy reformok elsodornak értékes és már bevált megoldásokat is. Bár már több mint 11.000 aranyat költöttünk rá korábban, a repülés képességét és a mountokat dobhatjuk a kukába, mert még a 6.1-es patch-ben is csak sima hátasokon járhatunk majd a játékban, az utazások pedig a földi jószágokkal időigényesek – sokszor nincs is kedvünk kimozdulni a bunkiból egy kis rare szörny vadászatra, vagy a skillek fejlesztésére. Tudjuk régen is így volt, de könyörgünk: ha már egyszer a játékosok órákat öltek a repülő mountok, valamint a képesség megszerzésének árába, miért kell azt elvenni tőlük egyik pillanatról a másikra?!?

Sajnos a 20-30 játékóra múlva frusztrálni kezdő mechanizmusokat hosszasan sorolhatnánk: a játék egyik fő valutájáért teljesítendő napi küldetések túlzsúfoltak, amelyben több százan gankelik szerencsétlen mobokat… Az aoe képességeikkel a warlockok megint tarolnak, mi pedig gúvadt szemmel keresgéljük azokat a szörnyeket, amelyekre még éppen senki nem cuppant rá a megjelenésüket követő 1-2 másodpercben. A Timeless Isle „LFG frogs” felkiáltásait az „LFG daily” vette át. Hasonlóan irritáló a reputation grind is – több mint 5.000 mobot kell legyőznünk pl. az arrokkákkal való összepacsizásig, amelynél még a tabardos és napi küldetésekre építő megoldásoldások is sokkal szórakoztatóbbak voltak. Jó, tudjuk, hogy egy évig semmilyen komolyabb tartalmi frissítés nem várható, de ekkora grindfestért sok eurós havidíjat fizetni nem érdemes. Ráadásul megint itt vannak a pecázós, archeology, pet battle timesink cuccok, amelyek kimerülnek abban, hogy akkor a 600-as skillt most fel kellene tornászni 700-ra, meg akkor legyen mondjuk achievement 50 darab 10-10%-os eséllyel eső régészeti lelet összepakolása. Persze ezek nem kötelező feladatok – de korábban egy-egy ügyes ötlettel élvezhetővé, ezáltal reálisan elérhetővé sikerült tenni ezeket a funkciókat is.

wod_04_141208_v1_0.jpg

10 millió játékosnak nem lehet egyformán a kedvére tenni, de elérve a 100. szintet, és a raid bossok wipefestjein pörögve azt érezzük, a Blizzard a hagyományos és megszokott játékelemeken kívül a végjátékba már nem tudott semmi izgalmasat összerakni, ezért lehetetlen küldetésekkel és feladatokkal kezdett el szórakoztatni minket.

Kérdés, akarjuk –e…?

Akik a Warlords of Draenort a megjelenéshez közel megvették, már szívtak egy hatalmasat az indulásnál – hiszen egy héten át a játék valami eszméletlen bugos volt, valamint jókora lag mellett volt csak játszható. Mára ezek megszűntek, az egy hét kiesést – amelyen 4-5.000 fős sorokat kellett végigállni a bejutáshoz, hiszen a játék funkciói csak kisebb létszám mellett voltak néha! üzemképessé tehetőek – a Blizzard nem téríti meg senkinek, hiszen formálisan a játék elérhető volt. Mára a helyzet rendeződött, megjöttek az első biztató kritikák, 10 millió felett a játékosszám ismét, de látni kell: a szintezés négyötödénél elfogytak az ötletek. És itt tart ma a WoW: a kellemes és szórakoztató történeteket összecsapott küldetések és raidek váltják fel, az achievementek jelentős része pedig agyatlan és időrabló farmolásra épül. Jelenleg a legjobban a garrison fejlesztése köt le bennünket – de sajnos ennek is látjuk a végét, hiszen ha minden felépült és csilli-villi az összes épület, a lehetőségek kifogynak. Ott tartunk, ahol 13 hónappal ezelőtt – várjuk az új tartalmat, és szívunk a hónapokig a HC raideken. Vagy grindelünk.

Pedig ha a havidíjat nem nyelné le és több kreativitást illetve munkát tenne a játékba, a Blizzard még mindig remek tartalmat tudna lerakni a 10 éves játékhoz: az új kontinens 7 területéből 5 kiválóan sikerült, a dungeonök mindegyike élvezetes, de sajnos csak ezekre volt erőforrás az elmúlt hónapokban. Havi 13 euróért plusz egy teljes játék áráért szerintünk ez kevés. Bár kétségkívül ez a legjobb kiegészítő ha valaki a solo tartalommal, illetve a dungeon-ökkel akarja mulatni az időt, valamint a raidek is megütik a Dragon Soul unalmas és hosszú harcainak szintjét, de sajnos ez a játék lényegesen több ötletet és erőbedobást igényelne az előfizetői tábort, valamint a játék világának minőségét fenntartandó.

Ez most csak részben sikerült, ráadásul sajnos pont az MMO-k szempontjából legfontosabb end-game tartalom izgalma maradt le. Maga a játék nem nosztalgikus, csak az, amiért játszunk vele. Bár lehet hogy jobban járunk, ha felállunk a régi haverokkal a roták által koptatott billentyűzettől, és ennyi pénzből inkább elmegyünk velük kajálni havonta két este egy mekibe. Sajnos mind a kettő ugyanolyan műanyag most, pedig anno a mekiben kiváló marhahús pogácsa volt a BigMac-hez.

Még '91 környékén. Hátha visszahozzák majd egyszer tényleg!

A Warlords of Dreanorral 60 órát töltöttünk el.

 

A lemezes változat PC-re 9.990+ Ft-os áron kapható. A Collector's Edition (amely a szokásos kiegészítőket - azaz a játék mellett az artbookot, a zenei cd-t, valamint a készítésről szóló dvd-t/blu-rayt tartalmazza díszdobozban) a hazai forgalmazóknál elkelt. Digitális formában a Battle.net Shopban 44.99, illetve 59.99 eurós árakon érhető el.
Szólj hozzá

stuffok