2014. nov 09.

BlizzCon 2014

írta: The Cherry Tree
BlizzCon 2014

blizzcon cover_141108_v1.0.jpg

A World of Warcraft, Diablo és Starcraft címekért felelős fejlesztőcsapat nem jár az E3-ra, és a német Gamescom-on is csak alibiből volt ott idén. Saját expója van, BlizzCon néven.

Hiába, a Blizzard szereti megadni a módját, legyen szó akár a legjobb brandek új epizódjainak, akár azok kiegészítőinek bemutatásáról. Az utóbbi években ugyanakkor a show – tartalom arány az előbbi irányába mozdult el, az idei rendezvény mérlege pedig a következő: a WoW-ról semmi infó, a Diablo 3 új kiegészítőjéről mély hallgatás, a Starcraft 2 befejező része majd érkezik, ellenben nesztek egy rajzfilmszerű FPS, meg jön a kártyajátékhoz is egy goblinos-gnómos pakliszett. Ennyi volt, köszönjük, a koncert után lehet menni haza!

Amiben az amerikai csapat mindig is nagyon jó volt, az két meghatározó eleme a fejlesztésnek: 1. mélyen megalapozott háttérvilággal („lore”) rendelkező játékokat pakolt össze 2. a versenytársaknál jobban kezelhető és élményszerűbb játékmenettel párosítva. Az easy to learn, hard to master játékok mestere az utóbbi években univerzumainak világát jelentősen visszabutította, vagy a régi történetek felmelegítésével próbálja eladni azokat. Bár játékmenet terén még mindig nincsen különösebb probléma, de az évről-évre foghíjasabb tartalom révén a fejlesztők régi hírneve megkopni látszik: a WoW előfizetők száma az egykori 12 millióról 7,4-re csökkent, a Diablo idei kiegészítője pedig ugyan felrázta a játékosokat, de kifejezetten unalmas fél év után 1:10.000 eséllyel potyogó cuccokra vadászgatni 0,02%-al nagyobb sebzés reményében. A nagy címek fejlesztése helyett a Blizzard már tavaly a hardcore gamereken túli, széles körben értékesített mikrotranzakciós rendszerek felé lépett: vásárolj paklikat kártyajátékban vagy új fegyvereket és ruhákat egy MOBA klónban!

A november 7-8. között megtartott idei BlizzCon arról szólt, mire költheted el a jövőben az ezek után megmaradt pár dollárodat.

blizzcon 01_141108_v1.0.jpg

Pl. egyre valószínűtlenebb, hogy az idén 10 éves World of Warcraft havidíjára. 2 éve jelent meg legutóbb kiegészítő, 13 hónapig tartalmi frissítés sem volt a játékban, az előfizetések száma pedig 25-30%-al zuhant a pandás történetszál alatt. A Warlords of Draenor kiegészítő a jövő héten jön, de több mint kínos, hogy az új tartalmat annyit kellett promózni, hogy a megjelenés előtt pár nappal már nem volt új mondanivaló. Hiba ígérte a Blizzard a tartalomfejlesztés felgyorsítását, a jövőbeli tervekről is mélyen hallgatott mindenki, pedig a hírek szerint már a következő kiegészítő is készül. Aha...
Az persze nagyon fontos infóként elhangzott, hogy decemberben lehet majd új petet venni a WoW-ban, amelynek bevételéből a cég az ebola visszaszorítását támogatja, legalábbis december 3 és 31. között.

Nem maradt el továbbá a kérdések és válaszok órája sem, ám idén semmi érdekes reakció nem érkezett a fejlesztőktől azon túl, hogy ha nagyon akarják majd a játékosok, áttekintik a felvetések megvalósításának lehetőségét. Az azonban kiderült, ők maguk sem tudják miért Thrall az egyetlen ork, akinek szemöldöke van. Talán mert az emberek között nőtt fel. Ezen a ponton hagytuk is a panelt pihenni.

Előkerült továbbá a WoW mozifilm is, napirenden tartandó a 2016. március 11-ére tervezett bemutatót. Olyan tartalmas mondásokban merült ki a téma, mint „visszatérünk benne a Warcraft első részének történeti világába, amelyben az Alliance és a Horde hősök kiegyensúlyozott jelenléte lesz várható”. Egy 30 másodperces teaseren kívül semmit nem lehetett látni (bár a CGI kódolásban másfél évig még izzadniuk kell a processzoroknak), így a részünkről továbbra is kérdéses, megállná –e a helyét a logó nélkül is. Cserébe kiadtak egy dokumentumfilmet WoW elmúlt évtizedéről - érdemes megnézni és nosztalgiázni egy kicsit rajta.

Starcraft fronton érkezik végre az a tartalom, amelynek 4 évvel ezelőtt még lett volna értelme. Peter Jackson nyomdokain haladva ugyanis a Terran, Zerg és Protoss fajok űrháborújának második részét a Blizzard 3 részre bontotta fel a „jobb történetmesélés, valamint a fókuszálhatóság” érdekében. Annak, hogy így három teljes játék árát kell kicsengetni azért, amit a Starcraft 1 esetében még egyben megkaptunk, nyilván semmi köze nem volt a döntéshez. Az utolsó, Legacy of the Void című epizódról kiderült hogy majd jön, nem igényli az alapjáték vagy az előző kiegészítő meglétét, sőt multiplayerben immár egy bázist ketten is irányíthatunk majd az ún. Archon móddal. Igen, lesznek új egységek is, a single playerben pedig egy böszme nagy hajót fejleszthetünk, amelynek képességeit az egyes küldetések során használhatjuk. Ez a fajta tartalomfejlesztés és üzletpolitika már tavaly, a Heart of the Swarm kiadásakor elbukott, és a konstans újítások ellenére a SC2 népszerűsége meg sem közelíti az elődjének fénykorát. Nem hisszük, hogy egy harmadik, ugyanazon vonal mentén kiadott új epizód erőltetése lenne a megoldás...

Diablo világát egy évre ismét jegelhetjük, hiszen semmi újdonságot nem tudtunk meg a Blizzard további terveiről. Jó, apróságok azért voltak, mint pl. az adventure módban bejárható barbár királyság térképtípus, jönnek új set itemek, meg indul a season 2, és lesz immár 3 új goblinfajta is, amelyek speciális cuccokat dobálnak majd nekünk. Ha ezek az információk lázba hoztak, Te vagy a Blizzard embere! Minket nem sikerült.

 

De lehet hogy nem is ez volt az egész rendezvénynek a célja, hiszen a fizetős játékok helyett a Blizzard az ingyenesen elérhető stuffok felé lépett az utóbbi években – a Blizzconon idén legalábbis ezek kapták a főszerepet. Kár, hogy hangulatban egyik sem vehető túl komolyan.

Mindjárt itt is van a legnagyobb durranás, hiszen 17 év után végre jön egy nem a WoW / SC / Diablo világára építő Blizzard játék! Az új IP-ként érkező Overwatch rajzfilmszerű FPS lövölde lesz – most úgy tűnik, csak multiplayer játékmenettel. 12 (de később bővülő számú) hős, mindegyik eltérő képességekkel, amelyek kooperációs lehetőségek egész körét nyitják meg a kizárólag 6vs6 csapat alapú játékmódokra építő pályákon. Bár a gameplay videók pont nem támasztják alá, de elvileg a karakterek életerősek lesznek, így a taktikázásra, a helyszínek jobb kihasználására fokozottan szükségünk lesz a győzelem érdekében. A megjelenítés erősen a Wildstar MMO-ra hajaz, ugyanakkor minket ez a rajzfilmes, mókás világ kifejezetten taszít, és messze áll a portfolió többi elemének komorabb hangvételétől. Bár a Blizzard egyik fontos komparatív előnye volt, hogy a versenytársak által használt játékelemeket a lehető legjobb formában tudta vegyíteni, de kétséges, hogy egy CoD, Battlefield, CS, Team Fortress által uralt piacra be lehet –e szállni ezzel a tartalommal. Az árazási modell egyelőre „nem eldöntött”, béta valamikor 2015-ben. Első körben PC-re, de nyakunk rá hogy lesz PS4 és Xbox One verzió is.

A másik nagy pénzlehúzda a WoW világára építő kártyajáték, a Heartstone. Amelyben mondjuk valamennyi fizetős funkciót kiválthatunk a játékban megszerezhető goldokkal is, viszont ehhez meglehetősen sokat, és jellemzően minden nap játszani kell. Egy aréna meccsért pl. vagy leszurkolhatunk 1,79 eurót, vagy másfél nap alatt összekaparható gold mennyiséget... Jobb mint a Magic: The Gathering? Nem. Összetettebb? Nem. Mélyebb taktikai elemzést kíván annál? Nem. A Blizzard ellenben odaadta ingyenesen mindenkinek, a nagy címek játékosainak pedig szinte a szájába tuszkolta. A 10 milliós bázis így biztosítva volt, de számtalan Blizzard account jött létre kizárólag ezen játékért is. Mellesleg kellemes darab, iOS-re is elérhető, de jön az Android verzió is – szóval immár semmi akadálya hogy két nagy ívű projektfeladat között kártyázzon a nép egy kicsit. Na, ehhez jön decemberben a Goblins & Gnomes kiegészítő 120+ új lappal, meg új játéktáblával. De tényleg ennyi az újdonság.

Az utolsó terítékre vett stuff a Heroes of Storm névre hallgat, amely egy saját fejlesztésű MOBA lesz a WoW, a Starcraft valamint a Diablo3 legfontosabb szereplőinek részvételével. A lore gyilkos játékban Jim Raynor gankelheti az egyik Prime Evil-t, miközben mondjuk a Lich King szétszedi az ellenfél központi bázisát. Aha. Jön a szélesebb körben elérhető, de még mindig zárt béta januárban, bár az egy órás panel legjelentősebb mondása mégis az volt, hogy aki kilép a játék vége előtt, azt hasonló mentalitású játékosokkal teszi össze a rendszer, amíg rendesen be nem fejez néhány meccset a bünti mezőnyben. Szóval van tartalom rendesen.

És ennyi. A Metallica letolt egy koncertet, aztán mindenki kereshette a legközelebbi kijáratot. Kár, hogy a Metallica sem adott ki évek óta semmi érdemlegeset, amit meg kiadott, azt nem kellett volna. Ergo jó választás volt idénre, bár a Battery még mindig ott van a szeren (1:24-től):

Az egészről mégis az a vicc jut eszünkbe, amikor a nyuszi kapott tegnap két pofont a farkastól a pataknál, és most sír, mert megint odamegy. Könnyebb lenne nekünk is károgni egy ilyen sekélyes rendezvény után, ha nem szeretnénk annyira a Blizzard játékait, és nem lenne tele a polcunk a gyűjtői kiadásokkal. De tele van. És jövő héten megyünk a Warlords of Draenor–ért.

Szóval valamit mégiscsak tud a Blizzard, még mindig.

De Heartstone paklit nem veszünk IRL pénzen!

Szólj hozzá

ipar