2015. feb 12.

Amiért nem lesz nálunk Evolve teszt

írta: The Cherry Tree
Amiért nem lesz nálunk Evolve teszt

dlc_c_150212_v1_0.jpg

Sok -e 131 euró egy játékért?

Az Evolve kiadója szerint nem.

Ugyan csak tegnapelőtt jelent meg az idei év egyik leginnovatívabb FPS-e, az árazásáról sokkal több szó esik, mint magáról a stuffról: az 50 eurós alapkiadás csak a játék felét foglalja magában, amelyhez már másnap 81 eurónyi extra tartalom lett elérhető.

Nos, ezen gyakorlat nyomán tényleg érdemes elgondolkodni azon, hogy a különböző fizetős kiegészítések (DLC-k) sírba teszik –e a játékipart?

Szerintünk nem, de a trendek aggasztóak.

Amíg egy-egy jól sikerült játékhoz készült további tartalmakat önálló kiegészítőnek hívták, mind a fejlesztők, mind a kiadók érdekeltek voltak új élményekkel ajándékozni meg a játékosokat. Gondoljunk csak a Blizzard kiemelkedően jó expansion set-jeire, amelyek rendre jobban sikerültek az alapjátékoknál, de hatalmas élmény volt Sheogorath birodalmát járni a Shivering Islandben, vagy a Baldur’s Gate legendáját lezáró Throne of Bhaal eposzi magasságú küldetéslemeze is.

Na jó, a lópáncél DLC már akkor is durva volt az Oblivionhoz, de manapság egészen új szintre emelték a kiadók a fizetésre érdemes tartalom fogalmát.

dlc_01_150212_v1_0.jpg

Az Evolve-ban négy játékos küzd egyetlen bivalyerős szörny ellen – amelyet egy tőlük független, ötödik személy irányíthat. Minden küldetés rendkívül érdekes, hiszen a négy vadász folyamatos kommunikációja, egymás támogatása, valamint a taktikák egyeztetése nélkül a szörny rövid úton végezhet velük, illetve az általuk védendő tojásokkal / civilekkel / erőművekkel. Itt nincs xp gyűjtögetés, vagy tárgyak készítése – csak a színtiszta vadászat, amelyet jobb lesz minél gyorsabban letudni, hiszen az idő a szörnynek dolgozik. Ő ugyanis folyamatosan erősödve a helyi fauna módszeres bepuszilásával gyors egyedfejlődésre képes egy rövid bebábozódást követően. A félig láthatatlan, a vadászokat 10 méteres távolságból magához húzni képes anyaszomorító ellen pedig csak a legjobbak győzedelmeskedhetnek.

Kipróbálnád?

50 euró. Feltéve, ha csak a játék felét szeretnéd látni.

Ha az egészet, akkor meg kellene még venni egy 20 eurós season pass-t, amiért kapunk az eredeti 12 vadász mellé majd még 4-et, meg egy pár új skint. Na jó, a vadászok majd egyesével is megvásárolhatóak lesznek 6 eurós áron. Aztán ha a szörny oldalán szeretne játszani, a legjobban akkor jár az egyszeri gamer, ha mindjárt a 80 eurós kiadást veszi meg az alapjátékból – ez már a season pass mellett elérhetővé teszi az ötödik szörny aktiválását is, amely semmilyen más formában nem elérhető lehetőség. Most, még. Később majd 12 euróért. Nagy újdonsága továbbá a játéknak, hogy a season pass nem foglalja ám magába az összes DLC-t – a Steam-en egy nappal a megjelenés után már 60 eurónyi skin pack érhető el.

dlc_02_150212_v1_0.jpg

Mi lesz itt egy hónap múlva? Hány vadászt és szörnyet kell majd még megvenni a játékhoz?

Bár ezek egy része csak kozmetikai kiegészítés, a fenti gyakorlat sok-sok gamer zsebében kinyitotta a bicskát, hiszen egy ilyen multiplayer játékban a változatos karakterek és ellenfelek jelentik az igazi tartalmat. Itt viszont 6-12 euróért kaphatunk egy-egy új szereplőt, így a vásárlás hiányában hamar rá lehet unni annak a 4 szörnynek a vadászatára, amely az alapcsomag része most.

Míg az új pályák elvileg ingyenesek lesznek, egészen új trend, hogy az 50 eurós alap kiadás immár csak egy lebutított változatnak tekinthető, amely egyrészről joggal irritálja a vásárlókat, másrészről valljuk be: egy 50 eurós játékkal egészen mások az elvárások, mint egy 70 vagy 80 eurós tartalommal szemben támasztottak. Mind az értékesítési gyakorlat, mind az ár/érték arány kiugróan alacsony és vitriolos értékelésekhez vezetett: a játék  megjelenést követő 8.0 körüli user score-ja egy nap alatt 4,3-ra zuhant a metacriticen (PC: 4,3 / PS4: 4,9, XBO: 5,1). Nem jobb a helyzet a Steam kurátorainál sem.

dlc_03_150212_v1_0.jpg

Bár senki nem mondta, hogy minden apróságot meg kell venniük a játékosoknak, a kiadó reakciója (=tulajdonképpen a DLC néhány euróval olcsóbb, mintha külön-külön kellene a további karaktereket megvenni) világosan rámutat a játékipar árazási problémáira, amely a tartalomra nézve indifferens. Ez a gyakorlat pedig nem csupán a kalózkodás ideologizálására alkalmas, hanem alacsonyabb áron akár jónak is értékelhető játékokat képes elkaszálni.

A hétvégén a Ryse: Son of Rome játékot toltuk, amely az Xbox One talán legnagyobb bukása volt az exkluzív címek közül. Ha egy éve, közel 20.000 Ft-os áron vásároljuk meg kifejezetten picsogós bejegyzést írnánk: a játék kipörgetése kényelmesen is legfeljebb 6 óra, ami alatt összesen a 4-5 ellenfélmodellen végrehajtott unalmas kivégzéseket kell bámuljuk. A pályák csőszerűek, a kihívás és a történet mélysége egyaránt csekély, a boss fightok primitíven egyszerűek, a QTE kivégzéseknél meg mindegy hogy mikor időzítünk, csak nyomjunk valamit. Ellenben a játékot egy Steam akció keretében szereztük be az eredeti ár töredékéért, nem vettünk hozzá egy 140.000 Ft-os új konzolt, valamint a PC-n a grafikát is csutkára tekerhettük egy szombat délután némi sör és ropogtatnivaló társaságában. És így már korántsem olyan rossz a helyzet. Azt kaptuk, amit elvárhattunk két mozijegy áráért: bitang jó karakteranimációkat, filmszerű játékmenetet, és olyan naturális ábrázolását az erőszaknak, amelyet korábban talán csak a God of Warban láthattunk. Nagyon odavoltunk érte – de tény, hogy nem azon kellett bosszankodnunk, mennyibe is fájt nekünk az egy délutánnyi élvezetet kínáló kaland.

Az árazás szerintünk kifejezetten fontos eleme az értékelésnek, meghatározza, hogy mit várhatunk el egy játéktól, vagy mennyire lehetünk megbocsátóak apróbb hiányosságait illetően. Tudják ezt a kiadók is - nem csoda, ha az új megjelenések budget árkategóriában való értékesítése legfeljebb közepes stuffokat takar manapság (nem indie játékokról lévén szó), de egyre inkább úgy tűnik, 50-80 euró sem garancia a minőségre.

dlc_04_150212_v1_0.jpg

Világosak a jelenlegi trendek: a kiadó az Elvolve-ot ~100 euróra árazta be. A játékosok szemetek, mert ennyit nem fizetnének érte, ezért az alapjátékot kiadják 50-ért, amely azonban a játékélménynek egy részét tartalmazza csupán. Egyeseknek ez elegendő lesz, mások karaktereket, vagy skin-eket is vásárolnak majd, akár 130 euró értékben is az első napon. Mindezt előre, anélkül, hogy tudnák mi is lesz annak tartalma – hiszen ez a season pass lényege, nem?

És olyan régen vásárolják a játékosok ezeket a tartalmakat, hogy biztosak vagyunk benne: a kiadóknál rendelkezésre álló adatokból világosan modellezhető a jelen felháborodás utáni vásárolók száma is.

Abban is biztosak vagyunk, hogy így is meg fogja nekik érni.

Sőt, közgazdasági tanulmányaink alapján úgy véljük, így éri meg nekik a legjobban. Rövid távon.

Az pedig hogy milyen játék az Evolve, tulajdonképpen senki sem érdekel, és nekünk játékosként ez fáj a legjobban.

 

#ottvagyunkafacebookon [FACEBOOK.COM/WETHETENTACLES]

 

Képek forrása: 2K
Szólj hozzá